Runnerydsskolan
Nässjön Runnerydsskolanin remontin tavoitteena oli tarjota kaikille oppilaille samanlaiset mahdollisuudet menestyä. Monitilatoimiston mukainen oppimisympäristö oli keskeinen tekijä tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Koulu on sekä remontoinut että laajentanut tilojaan tarjotakseen tilaa lähes 600 oppilaalle, esikoulusta aina kuudenteen luokkaan saakka. Yhtä tärkeä osa rakennusprojektia on ollut investoida moderniin sisustukseen, joka tukee sekä oppilaita että opettajia ja kannustaa myös sosiaaliseen kanssakäymiseen. Koulu on luopunut perinteisestä luokkahuoneopetuksesta ja pulpettiriveistä ja ottanut askeleen kohti tulevaisuuden oppimisympäristöä.
Maisema huoneessa
Monitilatoimiston mukainen kouluympäristö asettaa oppilaiden tarpeet keskiöön ja toimii samalla opetuksen tukipilarina. Tehtävistä riippuen oppilaat voivat päättää itse, miten he haluavat työskennellä – seisoen korkeamman työpöydän ääressä vai istuen pehmeällä sohvalla. Fokuksena on joustavuus ja valinnanvapaus.
– Luokkahuoneiden sisustus on saanut muotonsa maiseman korkeusvaihteluista. Pyrkimyksenä on luoda sekä akustista että visuaalista suojaa ja mahdollistaa erilaisten tilojen muodostamisen huoneeseen. Oppilaiden jotka tarvitsevat työskentelyyn erityisen ympäristön tai erillisen työpisteen, ei tarvitse istua enää muista erillään, sanoo Input interiorin Joakim Wahlstedt, joka johti projektia ja toimitti sisustuksen.
Aivojumppaa lukujärjestyksessä
Sohvat ja korkeaselkäiset tuolit tarjoavat rauhallisen paikan oppilaille, jotka kaipaavat rauhaa ja hiljaisuutta. Lapset ja nuoret ovat aktiivisia ja heillä on suuri tarve purkaa luovuuttaan.
– Tällaisessa oppimisympäristössä on sallittua liikkua, mikä aktivoi ja stimuloi aivoja, Joakim Wahlstedt toteaa ja jatkaa:
– Sisustuksella on myös ergonominen näkökulma, sillä kuten sanomme: seuraava asento on paras asento. Monet luulevat, että tällaisessa tilassa työskentely voi olla sekavaa, mutta oma kokemukseni on aivan päinvastainen, hän toteaa.