Tulevaisuuden luokkahuone
Koulun kehityksen myötä muuttuvat myös tarpeet. Millaisia vaatimuksia kouluympäristöllä on tulevaisuuden koululla ja mitä toimintoja niiden tulee tukea?
Tärkeimpänä keskipisteenä tulee olemaan koulun oppimisympäristöt, joiden tulee tukea henkilökohtaisia ja pedagogisia tarpeita. Tulevaisuuden luokkahuoneessa perinteinen sisustus korvataan tai yhdistetään uusiin joustaviin ratkaisuihin. Oppimisympäristöjen lähtökohtana ovat erilaiset tilanteet jo tuhansien vuosien ajalta. Modernissa ratkaisussa opetus ja sisustus huomioidaan jokaisen oppilaan tarpeiden, tavoitteiden ja edellytysten mukaan. Viisi tilannetyyppiä ovat: näyttämö, laboratorio, luola, nuotio ja juomapaikka. Nämä voivat sisältyä yksittäin tai yhdistettynä tulevaisuuden koulun luokkahuoneeseen.
Näyttämö
Perinteisin ja klassisin opetusmuoto, jossa lavalla oleva henkilö tavoittaa, koskettaa ja vaikuttaa yleisöönsä. Esitelmiä, palautteen antoa ja luentoja varten.
Laboratorio
Käytännön tehtävien avulla oppilas saa mahdollisuuden kokeilla, tutkia ja luoda. Paikka innovaatiolle, luovuudelle ja kekseliäisyydelle. Tutkiva ympäristö sekä yksilölliseen työskentelyyn että ryhmätöihin.
Luola
Rajoitettu paikka keskittymistä ja yksilöllistä työtä varten. Näköja ääniärsykkeitä vähentämällä luodaan edellytykset keskittymiselle, pohdinnalle ja analysoinnille.
Nuotio
Paikka, joka heijastaa tuhatvuotista perintöä kerätä ja kuunnella kertomuksia ja tarinoita, jotka edistävät osaamistamme ja kulttuuriamme. Paikka kokouksille, keskusteluille ja pohdiskelulle sekä yhteistyölle ja syvällisille keskusteluille pienemmissä ryhmissä.
Juomapaikka
Vuorovaikutteinen ja sosiaalinen kokoontumispaikka, jossa vuoropuhelu on keskiössä. Paikka vilkkaille keskusteluille, kysymyksille ja tiedonvaihdolle. Juomapaikalla kaikki osallistujat toimivat opettajina ja oppilaina.