Tulevaisuuden uudelleenkäytön kehittäminen
Ruotsissa valmistetaan vuosittain huonekaluja noin 23 miljardilla kruunulla, josta neljäsosa koostuu toimistokalusteista. Tuotannon ilmastovaikutusten arvioidaan olevan yli 150 000 tonnia hiilidioksidiekvivalentteja vuodessa. Samaan aikaan suuri määrä kalusteita hylätään kauan ennen niiden teknisen käyttöiän päättymistä. Input interior kannattaa sisustuksen vastuullista ja tietoista uudistamista ja ottaa vastuun uudelleenkäytön ja käytettyjen kalusteiden markkinoiden kehittämisestä.
Input interior on osallistunut yhdessä toimialajärjestöjen, tuottajien, jälleenmyyjien ja tutkijoiden kanssa useisiin projekteihin ja yhteistyöhankkeisiin kehittääkseen edellytyksiä huonekalujen toimiville jälkimarkkinoille. Muun muassa Vinnovan rahoittaman projektin “Huonekalujen suljetun kierron liiketoimintamalli-innovaatiot” kautta.
Tavoitteena on, että erilaisista projekteista saadut näkemykset sekä vuosien mittaan oikeiden toimeksiantojen myötä kertynyt kokemus ja asiantuntemus auttavat kehittämään Input interiorin suljettua tuotevalikoimaa.
– Yleensä kysyntä ohjaa palveluiden tarjontaa. Tässä tapauksessa koemme kuitenkin, että vastuunamme on olla aktiivinen ja tarjota hyviä ratkaisuja asiakkaille, jotka haluavat uudistaa sisustusta kestävällä tavalla. Sen vuoksi olemme jo vuosien ajan toteuttaneet suuria projekteja, joissa uudelleenkäytöllä on ollut merkittävä rooli, esimerkiksi Telian 7200 neliömetrin suuruinen toimisto Luulajassa, jossa noin 80 prosenttia kalusteista käytettiin uudelleen, sanoo Input interiorin Key Account Manager Marcus Berntson.
Suljetun kalusteiden kierron kehittämistä helpottava tekninen ratkaisu on Input interiorin Interior Management System. RFID-tekniikan, eli tuotteiden tunnistemerkintöjen ja skannaamisen avulla järjestelmä helpottaa inventointia ja luo samalla kattavan yleiskuvan, jota tarvitaan tuotteiden uudelleenkäyttöön toimistoprojekteissa, joihin sisältyy satoja tuhansia tuotteita. Merkinnät helpottavat jäljitettävyyttä ja luovat edellytykset tuotteen käytön jatkumiselle jälkimarkkinoilla.
Vaikka portfoliossa on jo monia hienoja uudelleenkäyttöprojekteja, Marcus Berntson uskoo, että suljettujen jälkimarkkinoiden kehittämiseen tarvitaan vielä enemmän.
– Yksi seikka, jonka parissa työmme jatkuu sekä sisäisesti että “Huonekalujen suljetun kierron liiketoimintamalli-innovaatiot” -projektin puitteissa, on tuotteiden jäljitettävyys. Jotta voisimme asettaa alun perin järjestelmäämme kuulumattoman, käytetyn huonekalun jälkimarkkinoille, meidän täytyy tietää, että se täyttää laatu- ja ympäristövaatimukset. Tehokas monialainen käytettyjen tuotteiden merkintä, joka takaa käytettyjen tuotteiden laadun, tulee takuulla lisäämään kiinnostusta, sanoo Marcus Berntson ja toteaa lopuksi:
– Vain muutamassa vuodessa on tapahtunut suurta kehitystä. Hankintojen uudelleenkäyttöä ja kierrätystä koskevat vaatimukset ovat yleistymässä, ja tavarantoimittajille asetetaan korkeita vaatimuksia ympäristömerkittyjen tuotteiden tarjoamiseen. Asiakkaalla on myös entistä parempi käsitys siitä, että uudelleenkäyttö ei välttämättä tule halvemmaksi kuin uusien kalusteiden hankinta, mutta yrityksen, työntekijöiden ja ympäröivän maailman suhtautuminen ympäristöön ja kestävään kehitykseen vaikuttaa yhä enemmän valintoihin.