Greenified lanseerattiin Suomessa uudessa Design-tapahtumassa
Uusi kansainvälinen designfestivaali ja kansainvälisesti palkittu suunnittelutoimisto loivat hienot puitteet Greenifiedin lanseeraukselle Suomessa. Verkkokauppa-alusta tarjoaa uuden työkalun sisustuksen vastuulliseen uudistamiseen ja käsittelyyn tulevaisuudessa.
Greenified on verkkokauppa ja työkalu kiertotaloudelle, joka designin ja kierrätyksen avulla luo uusia mahdollisuuksia yrityksille ja organisaatioille vastuullisten valintojen tekemiseen. Greenifiedin lanseeraus Suomessa – aika, paikka ja toteutus valittiin huolella.
– Greenified-työkalun lanseeraus kansainvälisesti palkitun Fyran luomalla installaatiolla Design Helsinki -festivaalin ensi-illassa on osoitus teeman ajankohtaisuudesta – ja suuresta kysynnästä. Se oli loistava tilaisuus ja on herättänyt paljon kiinnostusta, sanoo site manager Birinder Singh Input interiorilta Helsingistä.
Festivaalilla oli lähes 80 näytteilleasettajaa eri areenoilla ympäri kaupunkia, ja Input interiorin showroomin näyttelyllä oli selkeä teema.
– Koko alan on otettava uusia askeleita kohti kestävää kehitystä, ja näyttelyn kulmakiviä olivat uusiutuvat materiaalit ja kierrätys. Me Fyralla haluamme konkreettisilla työkaluilla tukea kiertotaloutta ja juuri sen Greenified mahdollistaa. Kierrätettyjen kalusteiden käyttö avaa uusia mahdollisuuksia, ja tämä on juuri sellainen työkalu, jota suunnittelijat ja arkkitehdit ovat kaivanneet, Fyran osakas ja senior designer Niina Sihto sanoo.
Näyttelyn kalusteet olivat pääosin peräisin Greenifiedin verkkokaupasta. Lisäksi innovatiiviset tuottajat esittelivät kierrätysmateriaaleista valmistettuja huonekaluja. Fora Form, Gärsnäs, Mater ja Stolab toivat esiin uusia näkemyksiä ja ideoita kestävään kehitykseen uusilla kiertotalouden ratkaisuilla.
– Me haluamme ensisijaisesti valmistaa tuotteita, jotka kestävät useiden sukupolvien ajan, sekä laadun että muotoilun suhteen. Koska Greenifiedillä on niin selkeä vastuullisuusprofiili, meidän oli helppo tehdä päätös osallistumisesta ja osaamisemme jakamisesta, sanoo export manager Annika Mårtensson Stolabilta.
Ympäristöarvot huomioon ottavat vaihtoehdot ovat välttämättömiä alan pitkäjännitteisen ja myönteisen kehityksen mahdollistamiseksi – ja Greenifiedin lanseeraus Suomessa on askel oikeaan suuntaan.
– Meidän on opeteltava paremmin hyödyntämään jo olemassa olevaa, olipa kyseessä sitten olemassa olevat huonekalut tai materiaalit. Monissa tapauksissa tämä tarkoittaa sitä, että harkitaan kahdesti eikä välttämättä aloiteta tilojen päivittämistä uusilla tuotteilla. Suomessa on havaittavissa suurta kiinnostusta kierrättämistä kohtaan arkkitehtien ja asiakkaiden sekä eri tavoin kalusteiden entisöinnin ja uudistamisen parissa työskentelevien yritysten keskuudessa. Se on myönteinen kehitys, joka on tärkeää hyödyntää koko toimialalla, Birinder Singh sanoo.
Greenifiedin projektipäällikkö Klara Mannrolin ja Input interiorin vastuullisuuspäällikkö Patrik Clavenstam kuvailevat, miten kalusteita tullaan käsittelemään tulevaisuudessa.
– Uudelleenkäytön ja kierrätyksen merkitys tulee korostumaan tulevaisuudessa, ja kalusteiden kierrätyksen ympäristöhyödyt ovat moninaisia – ja selkeitä. Greenified.fi:n avulla osoitamme nyt, kuinka helppoa on ostaa, vuokrata tai myydä käytettyjä tuotteita. Samanaikaisesti Greenified on käytössä nyt myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, mikä tekee tuotteiden tarjonnasta yhä laajempaa, päättää Klara Mannrolin.