Kuinka uudelleenkäytöstä tulee itsestäänselvä valinta?
Sitä voi kutsua Greta-ilmiöksi, herätykseksi toissakesän ennätyshelteiden jälkeen tai maalaisjärjeksi. Ehkä olemme kyllästyneet kertakäyttökulttuuriin? Mutta mitä mallien rikkominen ja vastuullinen kuluttaminen vaatii? Input interiorin vastauksena ovat tietoiset valinnat, jäljitettävyys ja toimijat, jotka tasoittavat tietä kiertävälle omistajuudelle.
Kiinnostus vastuulliseen kuluttamiseen on lisääntynyt. Yhteensä seitsemän kymmenestä kuluttajasta pitää tärkeänä sitä, että huonekalut ja sisustus suunnitellaan ottamalla mahdollisimman hyvin huomioon vastuullisuus, luonto, ihmiset ja ympäristö*. Luku on kasvanut hieman yli 10 prosenttiyksikköä vain kahdessa vuodessa.
Hyvä ja kestävä suuntaus
Resurssitehokkain tapa vaikuttaa ilmastovaikutusten vähentämiseen on hyödyntää jo olemassa olevaa. Tällä hetkellä yhä useampi toimija, sekä yksityinen että julkinen, pyrkiikin toimimaan näin. Yksi heistä on Göteborgin kaupunki. He pyrkivät aktiivisesti kasvattamaan kierrätettyjen huonekalujen osuutta uuden ainutlaatuisen uudelleenkäyttöä koskevan puitesopimuksen avulla muun muassa Input interiorin kanssa.
Uuden puitesopimuksen myötä Input interior auttaa Göteborgin kaupunkia kunnostamaan nykyisiä huonekaluja, hankkimaan käytettyjä kalusteita sekä avustaa kierrätysprojektien projektinhallinnassa.
– Haluamme lisätä kierrätettyjen kalusteiden osuutta Göteborgin kaupungissa. Harvoin otetaan kuitenkaan huomioon erästä kiertotaloutta rajoittavaa tekijää, eli tilaajan näkökulmaa. Käytetyn huonekalun tilaaminen vaatii enemmän tietoa ja aikaa. Uuden sopimuksen tavoitteena on tehdä kierrätettyjen kalusteiden tilaamisesta yhtä helppoa ja turvallista kuin uusien, sanoo Göteborgin kaupungin hankkija Kim Lundqvist.
Malmön kaupunki, Gävlen kunta ja joukko yksityisiä toimijoita, kuten SEB ja Telia, ovat esimerkkejä Input interiorin asiakkaista, jotka ovat päättäneet toimia samoin ja hyödyntää olemassa olevia resursseja sen sijaan, että ostaisivat vain uutta.
– Vanhentunut mielikuva siitä, että uudelleenkäyttöä ei voida yhdistää esteettisesti miellyttävään ympäristöön on pyyhkiytynyt pois. Esimerkkinä voidaan mainita Göteborgin Regionens Hus. Yli 60 prosenttia projektin kalusteista koostuu aiempien toimitilojen sisustuksista. Samanaikaisesti koko huonekalukonsepti on esteettisesti kestävä ja arvokkaasti ikääntyvä, sanoo Input interiorin vastuullisuusvastaavana toimiva Patrik Clavenstam.
Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö uudelleenkäyttö olisi moderni ja muodikas ratkaisu. Mutta miten kestävän kehityksen trendiä hallitaan ja kuinka siitä tehdään itsestäänselvä osa jokaista sisustusprojektia, myös tulevaisuudessa?
Tietoisia valintoja
Patrik Clavenstam uskoo, että huonekalujen ja sisustuksen laaja-alaisten käytettyjen kalusteiden markkinoiden luomiseen on olemassa edellytyksiä, mutta kyse on suurelta osin oikeiden ratkaisujen tekemisestä alusta alkaen.
– Laadukkaita huonekaluja voidaan korjata ja kunnostaa, ja niillä on potentiaalia kestää käytössä pitkään. Uudelleenkäyttö alkaa siitä, että yrityksillä tai julkisilla toimijoilla on tahtoa työskennellä pitkäjänteisesti ja vastuullisesti.
Jäljitettävyys on edellytys
Kalusteiden jälkimarkkinat edellyttävät, että myyjä tietää, mitä tuote sisältää, miten sitä on kunnostettu tai muulla tavoin päivitetty.
– Input interiorin tekemissä sopimuksissa sertifikaattien ja ympäristömerkkien vaatimukset ovat arkipäivää, joten ongelmia saattaa ilmetä, kun huonekalun ympäristömerkintä ei automaattisesti enää olekaan voimassa kiertävässä järjestelmässä. Merkintöjä koskevia vaatimuksia päivitetään jatkuvasti, joten niillä on viimeinen käyttöpäivä. Lisäksi huonekalu on saatettu kunnostaa materiaaleilla, kuten tekstiileillä tai maaleilla, jotka eivät täytä ympäristömerkintää koskevia vaatimuksia. Siksi jäljitettävyyttä tarvitaan myös kalusteiden kunnostusketjussa, Patrik sanoo ja jatkaa:
– Jäljitettävyyskysymys on yksi tärkeimmistä syistä, miksi kalusteiden jälkimarkkinoita on ollut vaikea luoda. Input interiorin Interior Management System -järjestelmän avulla haluamme mahdollistaa laajan huonekalujen kiertotalouden ainutlaatuisen tunnistemerkinnän avulla, Patrik Clavenstam sanoo.
*Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 2018