Tervetuloa tulevaisuuden kouluun
Nässjön Runnerydsskolanissa oppilaat toivotettiin tervetulleiksi syyslukukaudelle uusissa tiloissa. Tässä monitilatoimistoon pohjautuvassa oppimisympäristössä keskitytään joustavuuteen ja valinnanvapauteen, mikä tukee koulun opetustoimintaa sen sijaan, että se rajoittaisi sitä.
Projekti aloitettiin tammikuussa 2016. Sen jälkeen Runnerydsskolan on kokenut suuren muodonmuutoksen. Koulun siirto ja laajennus ovat valmiit vuonna 2018, jolloin sen kapasiteetti tulee olemaan 600 oppilasta esiopetuksesta kuudenteen vuosiluokkaan asti. Oppilaat ovat kuitenkin jo siirtyneet uusiin tiloihin, jotka eroavat monin tavoin meistä useimmille tutuista kouluympäristöistä.
– Yksi uuden koulun tavoitteista on antaa kaikille oppilaille samanlaiset mahdollisuudet menestyä sekä luoda uusia kohtaamispaikkoja sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Sisustus perustuu Tulevaisuuden koulu -aloitteeseen ja onkin hienoa pystyä tarjoamaan jotain uutta. Jotain, mikä poikkeaa perinteisistä pulpeteista ja tuoleista, sanoo Jessika Franzén, luokan F-3 rehtori Runnerydsskolanissa.
Maisema huoneessa
Koulussa on otettu käyttöön oppimisympäristö, jonka perustana on monitilatoimisto. Kalusteiden tarkoituksena on innostaa kulttuurivaihtoa ja edistää oppilaiden ja opettajien monimuotoisuutta. Sisustuksen ytimenä ovat joustavuus ja valinnanvapaus. Täällä oppilaat voivat istua yksinään tai työskennellä ryhmissä. Seisoa, istua jakkaralla tai sohvalla.
– Luokkahuoneiden sisustus on saanut muotonsa maiseman korkeusvaihteluista. Pyrkimyksenä on luoda sekä akustista että visuaalista suojaa ja mahdollistaa erilaisten tilojen muodostamisen huoneeseen. Oppilaiden, jotka tarvitsevat työskentelyyn erityisen ympäristön tai työpisteen, ei tarvitse istua enää muista erillään, sanoo Input interiorin Joakim Wahlstedt, joka johti projektia ja toimitti sisustuksen.
– Tällaisessa oppimisympäristössä on sallittua liikkua, mikä aktivoi ja stimuloi aivoja. Sisustuksella on myös ergonominen näkökulma, sillä kuten sanomme: seuraava asento on paras asento. Suurin huolemme ennen työskentelyn aloittamista tällaisessa ympäristössä oli se, kuinka levoton tunnelma olisi, mutta kokemukseni on aivan päinvastainen.
Tukee pedagogiikkaa
Sisustus edistää eriytettyä opetusta tarjoten mahdollisuuksia työskennellä oppimisen edellyttämällä tavalla. Koko luokka voi kokoontua huoneen yhteen osaan, mutta oppilailla on myös mahdollisuus siirtyä paikkaan, jossa voi olla rauhassa ja työskennellä häiriöttömästi luokkahuoneessa tai käytävällä.
– Koulu on kokenut dramaattisen muutoksen viime vuosisadan aikana. Osaamisen, pedagogiikan ja haasteiden lähestymistapa on muuttunut. Kouluympäristömme ovat kuitenkin periaatteessa samanlaisia – opettaja pöytänsä ääressä ja oppilaat pulpettiriveissä. Hieman vanhanaikaista. Aikuisten työpaikat ovat muuttuneet, joten miksi koulutkin eivät voisi kehittyä, sanoo Joakim Wahlstedt ja päättää:
– Huonekalujen tarkoituksena on tukea koulun pedagogiikkaa sen sijaan, että ne rajoittaisivat niitä.